Dags att bestämma sig...

... för vad man ska läsa i höst. Imorgon är sista dagen för anmälan till högskolestudier. Lyckades hitta några som en fortsättning på företagsekonomin. Har sökt/ska söka en del KY-utbildningar med till hösten... Man har ju blivit lite bekväm och fått en rätt "fast" och stabil tillvaro eller vad man ska säga så jag skulle vilja läsa på distans men tyvärr växer inte sådana utbildningar på träd (och de som finns är det många sökande till). Så det gäller att hitta rätt. KY ska ju vara bra, 9 av 10 sägs få jobb efter utbildning och ofta redan innan den är avslutad. Om jag vetat mer om KY när jag gick ut gymnasiet för många år sen skulle jag nog hoppat på en KY-utbildning istället för en högskoleutbildning utan praktik.

*suck* Det är inte lätt minsann att välja... Och så är systemet orättvist, kan man tycka, enligt Förordningen om vuxenstudier. Jag har hittat en del intressanta utbildningar inom ekonomi och löne-/personaladministration. Visst, fine. Saken är nu den att om man läst på högskola så hamnar man längst ned på prioriteringslistan just för att man läst på högskola! De fullkomligt struntar i att utbildningen kanske inte alls gett jobb så att man måste studera vidare inom något nytt eller att man, på högskolan, inte alls har  fått de kunskaper man nu vill erhålla genom utbildningen... Och att man kan vara minst lika motiverad (om inte mer!) som personer som saknar eftergymnasial utbildning struntar man i. Orättvist minsann. Jag skulle då säga att om man redan läst flera år tidigare efter gymnasiet och bestämmer sig för att läsa igen så är man då verkligen motiverad!

Men, jag är positiv.. :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Svårt allt sånt.Studiesystemet gör på sitt sätt...

2009-04-14 @ 19:39:39
Postat av: Anonym

Mmm.. vem är du? :)

2009-04-14 @ 21:24:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0